Derfor er det behov for å bytte ut den gamle porten i industribygget
I våre lokaler har vi en leddheisport som har gått opp og ned flere ganger om dagen i mer enn 30 år. Den protesterer ikke på å bli betjent, men på kalde vinterdager merker vi draget fra temperaturen utenfor veggene: Pakningene på siden holder ikke tett, og vi kan se ut mellom port og stolpe. Varmetapet er følgelig merkbart.
En industriport er konstruert for å vare i mange år, men uansett vedlikeholdsregime vil den til slutt være moden for utskifting.
Industriporter med ulik utforming
Industriporter kommer i ulike varianter:
- foldeport
- leddheisport
- rulleport
- skyveport
En foldeport er hengslet sammen av stående elementer og betjenes sideveis. En leddheisport går opp i en bue og inn under taket. En rulleport rulles opp rundt en aksling i toppen. En skyveport trekkes til siden for å kunne slippe gjennom kjøretøy.
Driftsstans og ventetid drar opp kostnadene
Felles for disse er at de trenger jevnlig vedlikehold for å fungere problemfritt. Leddheisporten har flest bevegelige deler som blir utsatt for slitasje. Derfor krever den også mer ettersyn. Hvis dette ikke følges opp, vil bedriften merke problemer med drift, miljø og budsjett.
Vi ser altfor ofte at en virksomhet krangler seg gjennom dagen med en port om ikke helt vil samarbeide. Den stopper opp, og inn- og utkjøring pauses inntil motoren frikobles for manuell håndtering av porten. Vareflyten blir forsinket, og sjåfører må vente.
I perioder med økte kostnader på både anskaffelser og drift, er det forståelig at en virksomhet ønsker å utsette investering i egen infrastruktur. Det virker rimeligere heller å leve med litt teknisk krøll. På den annen side kan slike driftsproblemer føre til at det bygger seg opp store kostnader over tid.
Utfordringene bør ikke værer så konkrete som forsinket drift. En eldre port som ikke holder skikkelig tett, holder ikke på varmen i bygget. Det betyr større kostnader til oppvarming eller et kaldere og dermed dårligere arbeidsmiljø
Slike helhetsvurderinger er smarte å ta for å se om det faktisk er noe å spare på utsatte investeringer.
Behov for port endrer seg
Praktiske forhold kan også føre til at det er vel verdt å vurdere en utskifting. Behovene endrer seg i årene etter at industriporten først ble installert. Et eksempel kan være mer persontrafikk. Da kan det være taktisk å sette inn en port med integrert dør, slik at medarbeidere kommer seg inn og ut uten å bruke selve porten hver gang.
Bytte til en annen type industriport kan gi mer effektiv utnyttelse av arealet. Skyveporten glir langs innsiden av veggen. Dette krever lite gulvplass, men forsyner seg godt av vegg-arealet. Et tenkt tilfelle er at økt aktivitet skaper behov for mer plass til lagring av innsatsvarer i reoler langs veggene. Utskifting fra skyveport til leddheisport frigjør veggflater til dette.
Driftsstans, stadig mer vedlikehold og mindre effektiv infrastruktur er signaler om å vurdere en oppgradering av den gamle sliteren. Kosmetisk er det også noe å hente: Porter med integrerte plastvinduer blir slitt. En ny port med friske vinduer som faktisk er gjennomsiktige, gir bedre lys og arbeidsmiljø i lokalene.
Ta gjerne kontakt for en vurdering og befaring.
Mer om industriporter finner du her